Druk offsetowy: czym jest i kiedy znajduje zastosowanie

Druk offsetowy

Druk offsetowy to przemysłowa odmiana druku płaskiego. Polega na przenoszeniu treści z płaskiej formy na podłoże z zastosowaniem specjalnych drukarek offsetowych. Matryca stanowi bazę dla maszyny drukarskiej. Z uwagi na stosunkowo wysoki koszt naświetlania matrycy oraz konieczność czasochłonnej kalibracji maszyn druk offsetowy to opłacalne rozwiązanie przede wszystkim w przypadku wysokich nakładów. Im więcej wydruków wykonujemy, tym mniej kosztuje każdy pojedynczy egzemplarz. Zaletami druku offsetowego są duże możliwości operowania kolorami, druk na różnych formatach oraz bogate uszlachetnianie wydruków.

W tym artykule przedstawimy najczęstsze przykłady wydruków tworzonych metodą offsetową, a także krótką historię tej techniki.

Krótka historia druku offsetowego

Początków druku offsetowego można doszukiwać się już pod koniec XVIII w., a związane są z wynalezieniem nowej techniki druku: litografii. W praktyce jednak prawdziwy rozwój offsetu nastąpił na początku XX w., kiedy rosło zapotrzebowanie na szybki druk (metody litograficzne nie pozwalały na tworzenie zbyt wielu egzemplarzy). Wtedy właśnie pojawiły się pierwsze rotacyjne maszyny offsetowe. Od tego czasu urządzenia oraz metody druku offsetowego uległy wielu zmianom i udoskonaleniom, jednak po dziś dzień jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań drukarskich.

Zastosowanie druku offsetowego

Druk offsetowy znajduje zastosowanie przede wszystkim w przypadku realizacji zleceń o średnim i dużym nakładzie. Wydruki można wykonywać na różnych rodzajach papierów, chociaż najlepiej nadają się do tego stosunkowo cienkie rodzaje papieru. Offset zapewnia bardzo wysoką jakość wydruków, szczególnie w kwestii intensywności kolorów. Doskonale nadaje się zarówno do przygotowywania materiałów biurowych, jak i reklamowych.

Druk offsetowy najczęściej wykorzystywany jest do tworzenia m.in.: ulotek, plakatów, folderów, książek, listowników, teczek, wizytówek, kopert, etykiet, gazet, ofertówek, broszur, katalogów, kalendarzy, notesów, toreb reklamowych, opakowań.